Syksyn juhlat

Syksyn juhlapyhät osoittavat Jeesuksen paluuseen

Raamattu kutsuu kolmeen juhlapyhään syksyn aikana: uudenvuoden juhla (Rosh hashana), sovituspäivä (Jom kippur) ja lehtimajanjuhla (Sukkot).

Kevään raamatulliset juhlapyhät kuten pääsiäinen ja helluntai saivat täyttymyksensä Jeesuksen ensimmäisessä tulemisessa. Syksyn juhlapyhät puolestaan saavat täyttymyksensä toisessa tulemisessa. Tule sinäkin mukaan juhlien kautta niiden sanoman keskelle! Näin saamme valmistautua siihen mikä on vielä tuleva!

Täältä löydät ohjelmia, jotka liittyvät näihin juhlapyhiin. Siunattua juhlapyhien aikaa!

Uudenvuoden juhla (Rosh Hashana) 25-27.9.2022

Tätä päivää vietetään yleisesti juutalaisten uuten vuotena. Sitä kutsutaan myös pasuunansoiton päiväksi. Silloin soitetaan šofaria, joka kutsuu katumukseen ja kääntymiseen Jumalan puoleen. Rosh hashanata seuraa kymmenen katumuspäivää, joiden aikana tulee rukoilla ja mietiskellä ja näin johdattaa elämä hyviin muutoksiin. Katumuspäivät päättyvät Jom kippuriin, sovituspäivään.

– – sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelten äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin. 1. Tess. 4:16

Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Emme me kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, kuolleet nouseat katoamattomina, ja me muutumme. 1. Kor. 15:51-52

Sovituspäivä (Jom kippur) 4.-5.10.2022

Kymmenen katumuspäivän jälkeen alkaa jom kippur, juutalaisen vuoden suurin pyhäpäivä. Silloin paastotaan jom kippur -aatosta seuraavaan iltaan. Se on päivä, jolloin ylipappi menee kaikkein pyhimpään ja sovittaa ihmisten synnit. Jeesus-Messiaaseen uskovina voimme iloita siitä, että hän on todella suorittanut kaiken, mitä syntiemme sovittaminen Jumalan edessä vaatii. Jeesuksen toisessa paluussa täyttyy lopullinen pelastus ja koko maailman sovitus.

Ihmislapsi, tämä on minun valtaistuimeni paikka ja jalkapohjieni sija. Tässä minä olen aina asuva israelilaisten keskellä – -.” Hes. 43:6-7

Samoin on Kristus kerran uhrattu, jotta hän ottaisi pois monien synnit, ja hän ilmestyy toisen kerran, ei enää synnin tähden vaan pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat. Hepr. 9:28

Se joka voittaa, puetaan siis valkoisiin vaatteisiin, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, ja minä tunnustan hänen nimensäIsäni edessä ja hänen enkeliensä edessä. Ilm. 3:5

Lehtimajanjuhla (Sukkot) 9.-16.10.2022

Sovituspäivän jälkeen siirrytään lehtimajanjuhlaan, seitsemän päivän ajan joka päätetään kahdeksanteen päivään, kun Jumala kehottaa riemuita ja juhlia yhdessä. Pyhää varten rakennetaan lehtimajoja, jotka symboloivat juutalaisten väliaikaisia asumuksia 40 vuoden vaelluksella erämaassa Egyptin orjuudesta vapautumisen jälkeen.

– – ja iloitkaa seitsemän päivää Herran, teidän Jumalanne, edessä. 3. Moos. 23:40

Mutta kaikki jäljelle jääneet niistä kansoista, jotka hyökkäsivät Jerusalemia vastaan, kulkevat vuosi vuodelta sinne ylös kumartamaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Sak. 14:16

Juhlan viimeisenä suurena päivänä Jeesus nousi seisomaan ja huusi: ”Jos jonkun on jani, tulkoon minun luokseni ja juokoon”. Joh. 7:37

Syksyn juhlien sanoma

Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista, ja se on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille on tullut maailmanaikojen loppukausi. 1. Kor. 10:11

Nehän ovat vain varjo siitä, mikä on tulossa, mutta itse todellisuus on Kristuksessa. Kol. 2:17

Loppuvuodesta: valonjuhla (Chanukka) 18.-26.12.2022

Hanukkaa vietetään temppelin uudelleenvihkimisen muistoksi.