Uusi vuosi alkaa – kuljetaan valossa

image

Joulunpyhät ovat tältä vuodelta menneet. Vietimme ne Martin kanssa levollisesti ja rauhassa. Katsoimme myös Taivas TV7:n ohjelmia ja nautin erikoisesti Matka Betlehemiin -elokuvasta. Yritimme saada tätä elokuvaa TV7:lle pari vuotta, mutta yhteyden saaminen ja sopimuksen tekeminen oli vaikeaa. Viimein Ruth Friedman onnistui saamaan yhteyden elokuvan oikeudet omistavaan tahoon. Elokuvat ovat kalliita ja niiden esittämiseen liittyvät lisenssisopimukset lyhyitä. Niitä ei myöskään sopimuksessa luvata laitettavaksi ohjelma-arkistoon, joten kannattaa olla paikalla elokuva-iltana.

Pysäyttäviä asioita on taas tapahtunut maailmalla joulun aikaan. Minua järkyttivät erityisesti venäläisen lentokoneen putoaminen sekä Israelia koskeva YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselma. Onneksi Suomi ei ole turvallisuusneuvoston jäsen. Muuten valtiomme olisi ollut mukana tässä häpeällisestä päätöksessä, joka puuttuu itsenäisen ja demokraattisen valtion rajoihin. On kuitenkin lohdullista tietää, Jumala on kansansa ja sille annetun maan turva. Luin Sakarjan kirjasta, kuinka tulee käymään kaikille niille kansoille, jotka nousevat Jerusalemia vastaan. Esirukousta tarvitsevat kaikki osapuolet ja rukouksiemme on oltava Raamatun sanan mukaisia.

Ajan kello käy kiivaana. Maailman tapahtumien seuraaminen sekä Raamatun tutkiminen valottaa näkymiä. On mielenkiintoista seurata TV7:ltä ohjelmia, joissa Raamatun opettajat selittävät ja avaavat näkymiä siitä, mikä aika on. Ymmärrys lisääntyy myös tällä alueella lopun aikana. Kuinka tärkeää onkaan pitää hääpuku puhtaana ja öljyä lampussa, sillä Jeesuksen tulemus on lähellä. Rohkaiskaa toisianne, että kestätte edessä olevissa koetuksissa. Tähän Raamattu meitä kehottaa. Olemmekin saaneet paljon rohkaisua katsojilta. Niistä olen äärettömän iloinen ja kiitollinen.

Luin Ensimmäisen Johanneksen kirjeen toista lukua, jossa puhutaan valossa kulkemisesta. Tämä on tärkeää muistaa jokaisen Jeesukseen uskovan. Vaeltakaamme valossa, sillä joka valossa kulkee ei vihaa veljeään. Pimeys tuo myös pelon, mutta valossa vaeltava on turvassa eikä ole lankeemukseksi kenellekään. Joka askel minut kotiin päin vie ja valo lisääntyy, mitä lähemmäksi kotia kuljen.

Jouluaaton aattoiltana tuuli kovasti. Valot räpsyivät päälle ja pois Lohjansaaressa. Sitten meni nettiyhteys ja televisio sammui. Katselimme TV7:n jouluohjelmat iPadistani. Istuimme nenät kiinni pienessä ruudussa ja katselimme ihanaa jouluohjelmaamme. Valot sentään palasivat illan mittaan. Mielessäni kävi jo sellainenkin ajatus, että jos ei sähköä tule, on meidän palattava Tapiolan kotiin. Valo on välttämätön ihmiselle. Ilman valoa kompastuu ja satuttaa itsensä. Tämäkin tapaus puhutteli minua. Niin on myös hengellisesti. Jollemme kulje todellisessa valossa, voimme kompastua pahuuden asettamiin esteisiin ja mielen linnakkeet kasvavat mielessämme. Näemme mörköjä joka puhujan takana ja luulemme eksyttäjäksi jokaista narahdusta. Valossa hengelliset silmämme näkevät hyvin ja korvamme kuulevat oikein. Pyhä Henki kulkee kanssamme valossa opastaen ja ohjaten. Valo paljastaa roskat ja epäpuhtaudet sydämestämme.

Uuden vuoden alkaessa on tärkeää tehdä parannusta ja pyytää Jeesuksen veren puhdistusta, ettei kanneta menneen vuoden syntitaakkaa uuteen vuoteen. Saamme heittää taakat ja huolet ristille. ”Mun syntini suuret kaikki sä kannoit Jeesukseni, ne anteeksi viimeistä myöten sä annoit Jeesukseni.” Kukaan ihminen ei ole synnitön. Kaikki me tarvitsemme Jeesuksen veren puhdistusta ja armoa.

Rukoilemme siunausta ja varjelusta Suomen kansalle ja rakkaalle isänmaallemme sekä Israelille. Jumala säätää kansojen rajat ja kuninkaiden (maan johtajien) ajat. Olkoon rukouksemme täsmärukouksia ja olkaamme rukouksessamme palavat ja kestävät.

Jumalan armo ja Isän Jumalan rakkaus olkoon kanssamme tulevana vuonna 2017!

 

Mirja

503870d3-094a-4531-88f6-fb89976f56df