Uhrikaritsa sovitti synnit ja tuo toivon

image

Kuuntelin Israel-risteilyllä europarlamentaarikko Hannu Takkulan puhetta EU:n arvoista ja Israelin asemasta. EU:n historiallisten arvojen pohjana ovat juutalais-kristilliset arvot. Kovin on kauaksi EU kulkenut alkuperäisestä tarkoituksestaan ja arvotkin ovat usein sen toiminnassa unohtuneet. EU perustettiin holokaustin raunioille, tarkoituksena oli varmistaa, että ”ei koskaan enää”. Pohdittaessa sitä, onko EU hyvä asia vai paha asia Suomelle, Hannu Takkula totesi: ”Ei kumpaakaan, vaan se on tosiasia.” Ihmiset, jotka toimivat esimerkiksi järjestöissä, tekevät niistä sen, minkälaiset arvot tekijöillä on. Vaikka EU:n arvot on kirjattu ja tiedossa, mutta jos siellä toimivilla henkilöillä on erilaiset arvot, toiminta ohjautuu henkilöiden sisäisten arvojen mukaan. Iloitsen, että Hannu Takkulalla on vahvat kristilliset arvot ja hän tuo ne avoimesti esille. Oli mielenkiintoista kuulla monia Israelia koskevia asioita ja EU:ssa tehtyjä toimenpiteitä, joista minulla ei ole ollut aikaisemmin tietoa.

Mistä kuulisimme totuudellista tietoa Israelista ja Lähi-idän tilanteesta, jos ei olisi TV7:ää? Sekulaari media välittää kovin puutteellista tietoa. Pekka Sartola sanoi puheessaan, että Jumala on sitoutunut sanaansa. Kun Jumala lupaa siunata niitä, jotka siunaavat Israelia, voimme uskoa, että näin tapahtuu. Pekka Sartola avasi mielenkiintoisella tavalla Lähi-idän ja Israelin tapahtumia. Saamme nähdä Raamatun profetioiden toteutuvan silmiemme edessä. Saimme kuulla myös huippukirurgimme Sakari Oravan mielenkiintoista luentoa siitä, kuinka Pyhä Henki on häntä auttanut ja ohjannut vaikeissakin leikkauksissa. Kiitin Jumalaa, että tämä Jumalaan uskova lääkäri on leikannut myös minun polveni.

Kävimme ennen risteilyä Pohjanmaalla Kurikassa Hyvän uutinen kaikille -illassa. Saimme taas olla vapaaseurakunnan kirkossa yhdessä Jeesuksen nimessä ja rakentua yhteisestä uskosta eri seurakuntiin kuuluvien ystävien kanssa.

Lahdessa pidetyssä tilintarkastuksessa tarkastivat ammattitilintarkastajat tarkkaan niin Lighthouse Network LTD:n kuin Ristin Tuki ry:nkin asiat ja tilit. On vapauttavaa saada käteensä tilintarkastajien lausunto, jossa todetaan, että asioita ja taloutta on hoidettu hyvin. Rukoilemme, että olisimme kaikilta osin hyviä Jumalan huoneenhaltioita.

Jeesuksen elämä, kuolema ja ylösnousemus ovat historiallisesti todettuja tapahtumia. Arkeologiset kaivaukset, joita voidaan tutkia aina vain kehittyneemmällä tekniikalla, todistavat Raamatun todenperäisyyden. Valtamediat eivät kuitenkaan niistä kerro, koska maallistunut maailma kieltää Jumalan olemassaolon. Koska Jumalaa ei ole, on keksittävä kaikenlaisia taruja maailman synnystä sekä miehisyydestä ja naiseudesta. Jumala loi miehen ja naisen ja me palvelemme Jumalaa miehinä ja naisina.

On ihmeellinen etuoikeus, että olen saanut oppia tuntemaan ja tietämään, kuka Jeesus on, ihan henkilökohtaisesti. Minä tiedän Lunastajani elävän. Tarvitsen Hänen ristinsä veren puhdistusta ja voimaa Hänen haavoistaan, joiden kautta olen parannettu. Iloitsen enkeleiden suojasta ja Pyhän Hengen johdatuksesta. Rukoilen, että uskoni Jeesukseen säilyy läpi elämäni ja saan kerran katsella Vapahtajaani kasvoista kasvoihin. ”Ah, millaista se onkaan ja mitä koenkaan, kun ensikertaa nähdä mä enkeleitä saan”, lauletaan Göte Strandsjön säveltämässä ja Rafael Öhbergin suomentamassa laulussa.

Max Lucado toteaa kirjassaan Jumalan lupauksia: ”Jeesuksen kuolema ei ollut hätääntyneen, kosmisen insinöörin aiheuttama. Risti ei ollut traaginen yllätys. Golgata ei ollut umpimähkäinen vastaus maailmalle, joka syöksyy kohti tuhoa. Jumalan Pojan kuolema oli kaikkea muuta kuin odottamaton vaaratilanne. Kaikkea muuta. Se oli osa uskomatonta suunnitelmaa. Harkittu valinta. ’Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin’ (Jes. 53:10). Risti oli piirrettynä alkuperäiseen kuvioon. Samalla hetkellä, kun kielletty hedelmä kosketti Eevan huulia, ristin varjo ilmestyi horisonttiin. Ja aikana, joka kului siitä hetkestä hetkeen, jolloin vasaramies asetti naulankärjen Jumalan rannetta vasten, toteutui perimmäinen suunnitelma.

Mirja