Luottamuksessa on hyvä elää

image

Olemme taipuvaisia ajattelemaan itsestämme liikoja tai joissain tapauksissa emme luota itseemme ollenkaan. Keräämme ja kasaamme mieleemme asioita, joista koemme, että nämä on minun huolehdittava ja näistä vastattava. Me äidit ja yleensä naiset olemme tässä hyviä. Onkohan niin, että koemme itsemme tärkeäksi tai tunnemme, että olemme olemassa, kun on niin paljon huolehtimista ja niin monien asiat kannettavana? Yritän opetella sitä pyhää huolettomuutta, josta Raamatussa puhutaan.

Jeesus kehottaa, että antaisimme Hänen kantaa kaikki murheemme ja huolemme. Hän on luvannut pitää meistä huolen. Miten vaikea sitä on ymmärtää ja uskoa omalle kohdalleen! Olen itse kokenut, kuinka Jumala on kuullut rukoukseni ja hoitanut asioitani. Tämä on vahvistanut uskoani ja luottamustani Jumalan johdatukseen. Rukouksessa olen vienyt asiani Herralle, ja kun aika on koittaut, hän on vastannut parhaalla mahdollisella tavalla. Minä näen asiat vain yhdestä näkökulmasta ja yhdeltä kannalta, mutta Jumala näkee kokonaisuudet, menneet ja tulevat.

Silloin kun Martti jäi eläkkeelle, suunnittelimme, kuinka vietämme aikamme. Etsimme lomapaikkaa, jossa voisimme olla pitkiäkin aikoja. Katselimme sopivaa paikkaa hyvinkin etäältä, koska meillähän olisi aikaa olla loma-asunnolla, kun ei olisi työkiireitä. Mitään sopivaa ei löytynyt ja heitimme jo etsimisen sikseen, kunnes eräs pastori pariskunta oli myymässä loma-asuntoaan ja kuulin, kuinka hän rukoili oikeaa ostajaa rakkaalle lomakodilleen Lohjansaaressa. Mainitsin asiasta Martille, ja jo seuraavalla viikolla, helatorstaina, kävimme katsomassa myytävää paikkaa. Teimme saman tien kaupat ja näin Herra johti tätäkin asiaa, sillä saimme paikan, jossa on rukoiltu ja pidetty kesäseuroja. Matka Helsinkiin kestää reilun tunnin ja olemme olleet niin siunattuja tästä lomakodista. Emme tienneet silloin ostaessamme tehtävästä, jonka Herra oli meille suunnitellut. Tarvitsemme paikan, joka on liikenteellisesti sopivan matkan päässä. Hän johdatti meidät silloin samaan rukouspiiriin ja näin saimme tietää oikeasta kohteesta, jossa pystymme käymään kiireisen tehtävämme lomassa. Jumala ei huolehdi vain hengellisestä elämästämme vaan myös ajallisista asioistamme, jos ne hänelle rukouksessa kerromme ja pyydämme niihin johdatusta.

Kun luovutamme asiat Jumalalle, merkitsee se sitä, ettemme itse söhlää välissä. Meidän ei tarvitse lähteä auttamaan Jumalaa. Siinä on kyse luottamuksesta. Jumala toimii usein toisin kuin miten me ihmiset ymmärrämme. Moosekselle Jumala antoi tehtävän, mutta siskonsa Mirjam ja veljensä Aaron kyseenalaistivat Mooseksen auktoriteetin. Jumala ei siihen mielistynyt ja tiedämme, kuinka siinä kävi. Olen huomannut tässä tv-työssä näiden vuosien aikana, kuinka vaikeaa on nuoren polven joskus kunnioittaa vanhemman auktoriteettia, ja siitä aiheutuu vain turhia konflikteja. Näin me usein elämässämme kapinoimme Jumalan auktoriteettia vastaan. Haluamme tehdä itse, tiedämme itse paremmin, toimimme itse niin kuin haluamme, ja silloin on kyse ylpeydestä. Ylpeys tiedostamattomanakin estää Jumalan mahdollisuuksien toteutumisen elämässämme. Sananlaskussa 4:23 sanotaan: ”Yli kaikken varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.”

Katselimme viikonloppuna TV7-kanavalta Pohjoiskalotin rukouskonferenssia. Saimme kokea uskovien yhteyttä, vaikka matkaa oli tuhat kilometriä Lapin Kolarin kunnassa pidettävään tilaisuuteen. Välitön ja kotoinen tunnelma välittyi kuvaruudun kautta, samoin kuin Pyhän Hengen läsnäolo. Mainiota on huomata, kuinka sana lähtee matkaan, kun se matkaan laitetaan. Sähköinen media vie ja levittää Jumalan sanaa kauaksi ja nopeasti. Näin kuulijoiden määrä moninkertaistuu, kun kokoukset välitetään television kautta maailmaan. Tätäkin ohjelmaa katsottiin Australiassa asti.

Suomi sai uudelleen entisen presidenttinsä, johon se voi luottaa. Ehkäpä valintaan liittyi pieneltä osaltaan myös se, että presidentti ja hänen vaimonsa ovat saamassa lapsen. Lapsi edustaa jatkuvuutta, uutta elämää. Meille on lähetetty useaan kertaan profeetiaa, jossa kerrotaan, kuinka Jumalan kädestä vuotaa pyhän Hengen tuli maamme ylle ja Suomen kansa kääntyy pahoilta teiltään Jumalan puoleen. Rukoilen, että Jeesus on myös presidenttimme pelastaja, ja näin alkaa lopunajan herätys Suomessa. Sehän olisi ihanaa. Rukoilen vielä, että Jumalan armon virrat, josta Kolarin konferenssisakin puhuttiin, todella saisivat alkaa vuotaa maamme ylle. Kun uppouduimme armon virtaan, saamme puhdistua ja uudistua. Saamme uuden voiman, ja ymmärryksemme Jumalan valtakunnasta laajenee ja syvenee.

”Ylösnoussut Jeesus on syntisten ystävä. Häneltä ei häviä kärsivä ja ahdistunut ihminen toisten joukkoon. Hän jatkaa hiljaista kulkuaan maailman melun keskellä niiden luo, jotka odottavat ja tarvitsevat häntä. Hän on armollinen Vapahtaja ja elävä Herra.”

Mirja