31.12.2021

Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. Jer 29: 11 Hän, joka tässä puhuu, on Tulevaisuuden Jumala ja Toivon Jumala. Vaikka Hän on siirtänyt uppiniskaisen Juudan kansan Babylonian pakkosiirtolaisuuteen, niin Hänen ajatuksensa eivät ole tuhon, vaan rauhan ajatuksia. Kansalla on tulevaisuuden … Lue lisää

30.12.2021

Kahta minä sinulta pyydän — niin kauan kuin elän, älä niitä kiellä: pidä minusta kaukana vilppi ja valhe, älä anna köyhyyttä, älä rikkauttakaan. Anna ruokaa sen verran kuin tarvitsen. Jos saan kovin paljon, saatan kieltää Jumalan ja kysyä mielessäni: ”Mikä on Herra?” Jos ylen määrin köyhdyn, saatan varastaa ja vannoa väärin, rikkoa Jumalani nimeä vastaan. … Lue lisää

29.12.2021

Murtunut mieli on minun uhrini, särkynyttä sydäntä et hylkää, Jumala. Ps 51: 19 Profeetta Natan oli käynyt nuhtelemassa Daavidia, kun tämä oli rikkonut raskaasti Jumalan tahtoa vastaan Batseban tapauksessa. Nyt Daavid oli köyhänä Herransa edessä, syntinsä tiedostaneena ja armahdusta anovana. Hän pyytää vain: ”Jumala, ole minulle armollinen hyvyydessäsi, pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden.” … Lue lisää

28.12.2021

Rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia.” Matt 5: 44,45 Eilinen kertomus Dapazzosta sai jatkoa, kun sota aikanaan loppui. Natsirikolliset tuomittiin Nürnbergin sotaoikeudenkäynnissä. Keskitysleirien komentajat saivat järjestään kuolemantuomion, mutta Dapazzon leirin johtaja onnistui pakenemaan. Dapazzo tiesi, että tämä piileksi jossakin, ja alkoi etsiä miestä. Kymmenen vuotta, kymmenen vuotta kesti etsintä. Vihdoin … Lue lisää

27.12.2021

Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Ps 23: 1 Toisen maailmansodan aikana, vuonna 1943, natsit tuomitsivat Dapazzo-nimisen miehen kuolemaan, mutta koska hänellä oli vaimo ja neljä lasta, tuomio muutettiin vankeudeksi. Keskitysleirillä Saksassa hän joutui niin koville, että yhdeksän kuukauden jälkeen hän painoi vain 40 kiloa. Hänen ruumiinsa oli täynnä haavoja, vasen käsivarsi oli … Lue lisää

26.12.2021

Silloin he värväsivät joitakin miehiä sanomaan: ”Olemme kuulleet hänen puhuvan herjaavia sanoja Mooseksesta ja Jumalasta.” Apt 6: 11 Stefanos oli täynnä Hengen voimaa ja ’teki suuria ihmeitä ja tunnustekoja’. Kuitenkin edessä oli taas yksi pimeyden valtahetkistä. Häntä vastaan värvättiin vääriä todistajia, ja kansaa yllytettiin käymään käsiksi häneen. Hänet vietiin Suuren neuvoston eteen. Siellä Stefanos piti … Lue lisää

25.12.2021

Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. Joh 1: 14 Sana tulee lihaksi yhä edelleen. Se tuli lihaksi Uuden Guinean Sawi-kansalle, joka eli kivikautta vielä vuonna 1962. Tällöin nuoripari, Don ja Carol Richardson, lähti viemään heille ilosanomaa Jumalan … Lue lisää

24.12.2021

Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Joh 1: 1 Vanha testamentti alkaa Jumalan luomistyön alusta. Mutta Johannes lähtee evankeliumissaan liikkeelle aina iankaikkisuudesta asti, ajasta ennen luomakunnan alkua. Mutta Johanneksella oli yksi suuri ongelma. Mikä oli Jeesuksen nimi, ennen kuin Hän syntyi seimeen Juudan Betlehemissä? Millä nimellä hän voisi kutsua Jeesusta, … Lue lisää

23.12.2021

Alussa Jumala loi taivaan ja maan. 1 Moos 1: 1 Raamatun ensimmäinen sana ’beresit’ (alussa) on täynnä dynamiittia. Moniin Uuden testamentin kohtiin tulee syvällinen selitys, kun katsoo sanaa ’beresit’: be = -ssa, -lla, kanssa, kautta, johonkin, jotakin varten, resit = alku, lähtökohta, ensimmäinen, esikoinen, pää. ’Alussa’ sanan kohdalla voi siis käyttää myös ilmaisuja: esikoisessa, esikoisen … Lue lisää

22.12.2021

Alussa Jumala loi taivaan ja maan. 1 Moos 1: 1 Tänään on talvipäivän seisaus. Yö on vuoden pisin; päivä lyhyin ja pimein. Kaikki on kuollutta ja kylmää. Ja Suomen luonto on vaipunut talvihorrokseen. Mutta samalla luonnonkierrossa onkin uuden alku. Jo huomenna päivä on pidempi ja yö lyhyempi. Pimeys väistyy matkalla kohti kevättä ja kesää. Olemme … Lue lisää

21.12.2021

Elisa sanoi: ”Tulevana vuonna tähän samaan aikaan sinulla on oma poika sylissäsi.” Nainen vastasi: ”Herrani, Jumalan mies, älä pidä minua pilkkanasi.” 2 Kun 4: 16 Epäuskosta huolimatta nainen kuitenkin sai synnyttää pojan määräaikaan seuraavana vuonna. Pojasta tuli juutalaisen perimätiedon mukaan profeetta Habakuk. Onko sinulle profetoitu jokin Jumalan lupaus? Vähättelet lupausta etkä jaksa uskoa sen toteutuvan. … Lue lisää

20.12.2021

Vain tämän voin sanoa: jättäen mielestäni sen, mikä on takanapäin, ponnistelen sitä kohti, mikä on edessä. Fil 3: 13 Sahanterä puree hienosti. Puunrungot pölkytetään ja halotaan klapeiksi pinoon. Syntyy myös isohko sahanpurukasa. Sahaako kukaan sitten syntyneitä sahajauhoja? Ei tietääkseni. Mutta näin käy kuitenkin jokapäiväisessä elämässä. Märehdimme menneitä asioita, asioita, joita emme voi muuttaa miksikään. Aikamme … Lue lisää