Liikkeellä Jeesuksen nimessä

image

TV7 Ystävälehti haastatteli Miko Puustellia:

”Enää ihmiset eivät halua kuulla, että heidän elämässään ei ole kaikki raiteilla. Raamatun arvoja ei enää kunnioiteta niin kuin ennen. Siksi meidän pitää pitää tinkimättä kiinni Raamatun arvovallasta ja perustotuuksista. Jos haluamme, että siunaus pysyy seurakunnassa, emme voi tehdä kompromissia Jumalan sanasta”, hän sanoo.

Ensimmäinen haaste on siis se, että nykypäivän arvojen keskellä pidämme kiinni Raamatun ilmoituksesta. Toinen haaste onkin kovempi, sillä siinä joudumme katsomaan peiliin.

”Haasteemme on pitää huolta siitä, että seurakunnissamme on elämää. On tärkeää, että täytymme Pyhällä Hengellä”, Miko toteaa. ”Isäni on helluntaisaarnaaja, joten lapsena totuin siihen, että Jumalan voima vaikutti kokouksissa. Nuorena asuin Floridassa, jossa tapasin vaimoni ja menin naimisiin. Tulin 22-vuotiaana Floridan Kotikirkossa uskoon ja palasin 27-vuotiaana Suomeen. Tuntui, ettei ilmapiiri kotimaassa enää ollutkaan samanlainen.”

Miko viittaa Jeesuksen sanoihin: ”Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, kantaa paljon hedelmää, sillä ilman minua te ette voi tehdä mitään.” (Joh. 15:5.)

”Kaikki lähtee siitä, että olemme henkilökohtaisesti lähellä Jeesusta. Se, mitä olemme täynnä, tulee meistä ulos. Se näkyy teoissamme ja sanoissamme. Kun pysymme Jeesuksessa, elämässämme on paljon hedelmää. Se tapahtuu automaattisesti eikä se voi olla vaikuttamatta meihin”, Miko sanoo. ”Meissä on sama voima, joka herätti Kristuksen kuolleista, ja se ritisee ja rätisee meistä ulospäin. Kaikkivaltias Luoja on kanssamme. En elä enää minä vaan Kristus elää minussa. Toisaalta meidät on istutettu taivaallisiin Jeesuksessa Kristuksessa. Olemme siis valtaistuinsalissa. Kun tuodaan yhteen nämä kaksi seikkaa, että Jeesus on kanssamme ja me olemme valtaistuinsalissa, ymmärrämme hengellisen auktoriteettimme ja se vapauttaa Jumalan voimaa.”

Pyhä Henki on niin puoleensavetävä, että Mikon mukaan on suorastaan ihme, jos ihmiset eivät jollain tavalla reagoi, kun he tunnistavat Hänen voimansa.

”Jos seurakunnassa nousee kaveri pyörätuolista, ei tarvitse paljon mainostaa, kun väkeä on jo paikalla”, Miko sanoo. ”Jos taas elämme etäällä Jumalasta, tarvitsemme enemmän kaikenlaisia virityksiä, jotta saisimme vaikutuksen aikaan. Itsekin olen syyllistynyt siihen, että olen alkanut miettiä, kenen vierailevan puhujan tai ylistysjohtajan nimi keräisi porukkaa kirkkoon. Silloin Pyhä Henki on pysäyttänyt minut rukoilemaan Hänen tahtonsa tapahtumista.”

Etsiessämme Jeesuksen läheisyyttä ja Pyhän Hengen voimaa tärkeää on raamatunluku, rukous, kotiseurakunta sekä kristittyjen yhteys. Miko innostaa myös lähtemään rohkeasti liikkeelle. ”Oikeanlainen nöyryys on sitä, että ymmärrämme, että ilman Jeesusta emme voi tehdä mitään, mutta Hänen kanssamme meillä on kaikki tarvittava.”

Miko uskoo, että voimakas hengellinen herääminen on tulossa.

”Aikamme on haastava ja on paljon pahoinvointia, jota pandemia on vain lisännyt. Mutta toisaalta näen ajan valoisana, koska tähän aikaan Jumala on meidät asettanut. Hän on nähnyt, että me pystymme tässä ajassa pitämään evankeliumia esillä. Jumala uskoo meihin enemmän kuin me uskomme itseemme, ja Hänellä on kaikille tehtävä. Uskon, että Jumala nostaa työhön koko seurakunnan”, Miko innostaa.

”Niilo Yli-Vainion aika oli todella upea ja kunnioitan häntä, mutta ajattelen niin, että tulevaan herätykseen verrattuna se oli pienten alkujen aikaa. Suomalaisten pitää vielä nähdä Jumalan suuruus, hyvyys ja rakkaus. Haluan uskoa aikaan, jossa suomalaisia tulee perhekunnittain ja suvuttain uskoon ja jossa herätys leviää Suomesta myös muualle maailmaan. Ja Lahtikin on tärkeässä roolissa!” Miko sanoo nauraen.

Hän ei tahdo ajatella niin, että maailman tilanne menisi vain huonommaksi ja että uskonasiat eivät enää kiinnostaisi.

”Kysymys ei ole meidän suuresta tai pienestä uskostamme, vaan meillä on suuri uskon kohde, Jeesus Kristus. Hän on suvereeni, Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä, ja Hänen tahtonsa on, että kaikki pelastuvat”, Miko rohkaisee.

”Ei, nyt pitää julistaa entistä rohkeammin. Syyllisyys ja häpeä sitovat Suomen seurakuntia, kun pelätään, että olen tehnyt niin paljon virheitä, ettei Jumala voi minua käyttää. Voit mennä Herran eteen tunnustamaan syntisi ja tekemään parannuksen ja jatkaa iloiten matkaa. Jos jäämme paikallemme, se on voitto viholliselle. Kun armo tulee kohdallasi suureksi, et enää suostu elämään synnissä”, Miko sanoo.

”Herätys tulee näkymään arjessa: työpaikoilla tai koulussa Pyhän Hengen voima ilmenee ja ihmisiä paranee. Kun menemme ulos kohtaamaan ihmisiä, heitä tulee seurakuntaan. Nyt kaikki vain kädet santaan ja mukaan työhön.”

Lue koko haastattelu TV7 Ystävälehden numerosta 3/2021. Miko Puustellia nähdään tulevaisuudessa myös TV7:n kanavalla!