David Pawson (1930 – 2020)

image

Englantilaisen saarnaajan David Pawsonin (1930 – 2020) maallinen elämä päättyi helatorstaina 21.5. Hän lähti taivaan kirkkauteen päivänä, jolloin muistellaan ja juhlitaan Kristuksen taivaaseen astumista. Hän oli kärsinyt luusyövästä ja Parkinsonin taudin oireista usean vuoden ajan. Aiemmin keväällä hän ehti viettää 90-vuotissyntymäpäiväjuhliaan.

Pawsonin virallisilla kotisivuilla todetaan, kuinka hän jätti jälkeensä valtavan perinnön. Tuhannet ihmiset ovat hänen työnsä kautta löytäneet tien Jeesuksen luokse. Jälkipolville jäi myös suunnaton määrä Raamatusta kumpuavaa viisautta, joka on talletettu kirjoihin, ääninauhoihin, CD- ja DVD-levyille sekä radio- ja televisio-ohjelmiin. Kotisivuilla kuvaillaan häntä intohimoiseksi opettajaksi, joka tahtoi paljastaa väärän tiedon ja rohkaista kuulijoitaan lukemaan itse Sanaa ahkerasti. Hänen mukaansa Raamatusta löytyy ratkaisu ihmiselämän jokaiseen tilanteeseen. Pawson kirjoitti yli 30 kirjaa.

Pawson opiskeli ensin maataloutta mutta Jumalan kutsuttua hänet työhönsä hän opiskeli teologian maisteriksi Cambridgen yliopistossa ja palveli pastorina Britannian kuninkaallisissa ilmavoimissa. Vuonna 1979 hän siirtyi kansainväliseen työhön. Hänellä ja hänen vaimollaan Enidillä on kolme lasta.

Anna Patronen kirjoitti kirjassaan Jeesus-tv Pawsonista näin: ”Seurakuntapastori David Pawson oli todennut, ettei ihmisille kannattaisi opettaa Raamattua niin, että ottaa yhden jakeen tuolta ja toisen täältä ja tekee siitä saarnan. Hän oli puhunut sellaisia saarnoja ihan tarpeeksi. – – Ihmisten pitäisi kuulla asiayhteys ja ymmärtää kokonaisuus. Raamattu oli kirjasto, jossa oli 66 kirjaa, ja ihmiset päätyivät hullunkurisiin päätelmiin, kun ottivat yhden jakeen irti kontekstistaan eli asiayhteydestään. Järjestelmällinen raamatunopetus nostaisi esiin todellisen Jumalan sanan nälän, hän uskoi.

Niinpä Pawson alkoi opettaa seurakuntaa raamatunkirja kerrallaan, ja koska hän oli perusteellinen, hän päätti viedä seurakuntansa koko Raamatun läpi. Se kestäisi yhden vuosikymmenen, hän arveli. Jokaista kymmentä minuuttia saarnapöntössä edeltäisi kahdeksan tunnin työ kotona. Lisäksi hänellä oli tavoitteena puhua niin, että 12-vuotias poikakin ymmärtäisi, mitä hän sanoisi. Opetussarjasta tuli menestys. Pawsonia tultiin kuulemaan ympäri Englantia niin, että heidän seurakunnassaan oli jumalanpalveluksissa väkeä kaksi kertaa niin paljon kuin siihen kuului jäseniä.”

Pawson oli rakas ja tärkeä monille suomalaisille ja erityisesti TV7:n katsojille. Eri opetussarjat, erityisesti Vanha testamentti avautuu ja Uusi testamentti avautuu ovat olleet kanavan historian katsotuimpia sarjoja ja ne ovat herättäneet kiinnostusta ja kunnioitusta yli kirkkokuntarajojen. Pawson vieraili Suomessa TV7:n kutsumana.

Patrosen mukaan Uusi testamentti avautuu ja Vanha testamentti avautuu -sarjoja on katseltu kuudella mantereella aina etelänavalla saakka: ”Niitä on esitetty seurakunnissa, yliopistoissa, sotilastukikohdissa, romanileireillä, vankiloissa ja televisiokanavilla kaapelin ja satelliitin välityksellä. Niitä on tekstitetty lukuisille kielille ja dubattu jopa mandariinikiinaksi.”

TV7:llä David Pawsonin opetusta on esitetty viikoittain lähes kanavan koko historian ajan. Hänen kirjojaan sekä opetussarjoista tehtyjä DVD-paketteja on myyty tuhansittain. Ohjelmia voi katsoa milloin vain myös TV7:n ohjelma-arkistossa, jossa Vanhaan ja Uuteen testamenttiin syvennytään yhteensä 95 jakson verran. Tämän lisäksi opetusta sekä haastatteluja on katsottavissa noin 120 jakson verran. Kirjoista ja DVD-paketeista löytyy lisää tietoa TV7 Kaupasta.

Sydämellinen kiitos, David, kaikista näistä vuosista ja lukemattomista raamattuluennoista, jotka meille tarjosit! Perintösi kantaa hedelmää täällä maan päällä. Me luotamme Jeesukseen ainoana pelastajanamme ja syntiemme sovittajana, niin kuin Raamattu opettaa ja niin kuin itsekin muistutit. Nähdään kerran Isän luona taivaassa!

Ainutlaatuinen Martti Ojareksen ja David Pawsonin haastattelu on katsottavissa ohjelma-arkistossa täällä.