8.12.2021

Meidän ylipappimme jos kukaan kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin. Hepr 4: 15

Jeesuksen aikana Juudan kansan johdossa olivat ylipapit niin kuin olivat olleet lähes 500 vuotta. Mutta he eivät kyenneet näkemään profetioiden täyttyvän Jeesuksessa, edessään seisovassa Israelin Messiaassa. He eivät kyenneet ymmärtämään kirjoituksia.

Ylipapin kutsuu Jumala, joka kutsui jo Aaronin. Kristuskaan ei korottanut itseään ylipapin arvoon, vaan Hänet korotti Jumala. Nyt suuri ylipappimme, läpi taivaiden kulkenut Jeesus, Jumalan Poika, kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme. Hän, jota on koeteltu kaikessa kuten meitäkin koetellaan.

Sinä kiusattu, piinattu, rikkiraastettu, lankeava, toivosi menettänyt Jumalan lapsi! Jeesus kehottaa juuri sinua katsomaan Häntä, sydämeltään lempeää ja nöyrää. Näin sinun sielusi löytää levon (Matt 11: 29). Sen levon, jota niin kiihkeästi olet etsinyt ja tavoitellut!

Turhaan olet katsonut maailmaa ja etsinyt sieltä lepoa. Olet vain pettynyt, ja maailman houkutukset ovat repineet sinut rikki. Sinua on kiusattu niin ruumiin, sielun kuin hengenkin alueella.

Ja olet langennut. Olet langennut syvään, ehkä aina kuoleman porteille asti. Mutta juuri siellä syvimmässä pimeydessä saat kohdata Herrasi ja Vapahtajasi, joka on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset. Hän vain ei langennut syntiin. Hän kykenee auttamaan sinua!

Käänny siis Jeesuksen puoleen ja ota uskossa vastaan Pyhän Kirjan sanat: ”Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan.” (Hepr 2: 18)

Teksti: Veli Johannes