3.12.2021

Jeesus sanoi kaikille: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Luuk 9: 23

Kieltäköön itsensä!

Sinulle, joka tahdot kulkea Jeesuksen jäljessä, sinulle Jeesuksella on erityistä asiaa. Sinun on kiellettävä itsesi ja otettava joka päivä ristisi.

Eräs ahdistunut veli kauhisteli näitä kahta Jeesuksen vaatimusta. ”Nämä ovat sen laatuisia asioita, että ne suurin piirtein tappavat ihmisen”, hän totesi. ”Häneen ei jää enää mitään elämää. Tosin näitä ei ilmeisesti kukaan uskova noteeraa. Ne vain rutiininomaisesti luetaan läpi.”

Hän ilmeisesti ajatteli kaikkea sitä ”ihanuutta”, mistä hänen syntinen luontonsa joutuisi luopumaan. Hän ei ymmärtääkseni käsittänyt Jeesuksen sanoja oikein.

Itsensä kieltämisellä Jeesus tarkoittaa oman tahdon alistamista Jumalalle, tahdon, joka on itsekäs ja aina nousemassa Jumalaa vastaan. Fredrik Wisløff toteaa jopa näin terävästi: ”Itsestään luopuminen on uskon sisin olemus.”

Ystäväni, kun kiellät itsesi, lausut kuolemantuomion omalle itsekkäälle tahdollesi. Ja samaa merkitsee myös ristin ottamisesi. Risti ei ehkä olekaan sairautesi tai hankala lähimmäisesi.

Kuolemaantuomitut kantoivat Jeesuksen aikana oman ristinsä teloituspaikalle. Tämän opetuslapset tiesivät. Kun Jeesus kehottaa sinua ottamaan ristisi, se merkitsee itse asiassa vain oman tahtosi viemistä teloituspaikalle. Ja sen on tapahduttava joka päivä.

Tässä itsestään luopumisessa Jeesus on suuri esikuva. Hän alistui Isän tahtoon, kielsi itsensä, otti ristinsä ja kulki Golgatan tien loppuun asti.

Herra, anna minunkin, Poikasi tavoin, alistua Sinun tahtoosi ja näin ottaa joka päivä ristini! Anna minun Paavalin tavoin julistaa Sinun kunniaksesi:”Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa!” (Gal 2: 20)

Teksti: Veli Johannes