15.10.2021

”Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan.” Luuk 19: 10

Luukas on kiteyttänyt tähän jakeeseen evankeliuminsa ydinsanoman. Jeesus on tullut etsimään ja pelastamaan syntisiä, sellaisia kuin sinä ja minä.

”Mutta enhän minä ole tehnyt mitään pahaa,” sanot. ”Olen elänyt hyvää elämää. En ole harrastanut irtosuhteita. En ole tappanut ketään. En varastanut.”

Aivan oikein. Mutta oletko ehkä unohtanut nuoruutesi synnit? Ehkä et muista edes eilisen päivän vaellustasi. Tiedätkö, että jo ajatus teosta voi olla Jumalan silmissä teko? Jeesus sanoo Vuorisaarnassa, että jos katsot himoiten naista, olet jo sydämessäsi tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. ”Älä tapa” käskyyn liittyen Jeesus puhuu myös ’sanoilla tappamisesta’, josta ansaitsee helvetin tulen.

Rakas kanssakulkijani, voit lukea Raamatusta kolme eri kertaa sanat: Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei yhtäkään. (Ps 53: 4) Tämä totuus ei ehkä miellytä sinua. Haluat ajatella niin kuin Eino Leino: ”Ei paha ole kenkään ihminen, vaan toinen on heikompi toista.”

Humanisti sanoo: ihminen on hyvä, mutta kykenee pahoihin tekoihin. Kristitty sanoo: ihminen on paha, mutta kykenee hyviin tekoihin. Oletko humanisti vai kristitty? Jos olet humanisti ja kuvittelet olevasi hyvä etkä syntinen, niin Jeesuksella on vakavaa asiaa sinulle.

Hän sanoo: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä.” (Mark 2: 17)

Mutta sinä, joka olet syntisi nähnyt, kiitä ja ylistä Jeesusta! Hän sanoo sinulle: ”Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan.”

Teksti: Veli Johannes