13.1.2021

”Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa.” Matt 5: 13

Vähäinenkin määrä suolaa riittää estämään lihan pilaantumisen. Suolaa ei kasata yhteen paikkaan, vaan tietenkin se levitetään tasaisesti koko lihapalan yli.

Jeesuksen opetuslapsena sinut on kutsuttu olemaan suolana yhteiskunnassa, estämässä sen pilaantuminen. Älä eristäydy vain uskovien joukkoon. Sekaan vain, se on suolan paikka!

Mutta miksi ihmiset tallaavat uskovat ja evankeliumin sanoman jalkoihinsa? Siihen löytyy ainakin kaksi syytä.

Toisen Jeesus ilmoittaa tässä: suola on menettänyt makunsa. Evankeliumin kirkkaus on kadonnut uskovien elämästä ja julistuksesta. Tämä johtuu usein siitä, että uskovat itse eivät luota Herran Jeesuksen sovitustyöhön eivätkä tuo syntejään Hänelle.

Me syntiin langenneet ihmiset kaihdamme valoa!

Tässä onkin se toinen syy, miksi ihmiset eivät ota vastaan ilosanomaa Jeesuksesta. Raamattu ilmaisee sen sanoin: Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi. (Joh 3: 20)

Valo paljastaa lian ja tekee kipeää pimeään tottuneille silmille. Ja valon sytyttäjä saa vihat osakseen. Mutta ennen kaikkea vihan saa itse valo, Jeesus Kristus.

Ystäväni, tutki itseäsi! Kun saat osaksesi halveksuntaa maailman ihmisiltä, johtuuko se siitä, että suolasi on käynyt mauttomaksi? Jos näin on, kavahda!

Vai johtuuko kohtaamasi vihamielisyys siitä, että olet Jeesuksen oma? Heistä Jeesus sanoo: ”Te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä.” (Joh 15: 19)

Riemuitse ja iloitse, sillä suolasi ei ole menettänyt makuaan! Maailman viha on todistus sinulle, että Jeesuksen valitsemana sinä olet Hänen omansa.

Teksti: Veli Johannes