12.12.2021

Karta nuoruuden kiihkoa ja pyri tasapuolisuuteen, uskoon, rakkauteen ja rauhaan niiden kanssa, jotka vilpittömin sydämin pyytävät avukseen Herraa. 2 Tim 2: 22

Paavali, kokenut jumalan palvelija, antaa nuorelle Timoteukselle arvokkaan ohjeen, keiden kanssa tämän erityisesti pitäisi rakentaa uskonyhteyttä, rakkautta ja rauhaa. Näitä ovat ne, jotka rukoilevat vilpittömin sydämin Herraa.

On valitettavasti ihmisiä, jotka tietyissä tilanteissa näyttävät rukoilevan vilpittömin sydämin Herraa. Mutta heillä on kuitenkin vääryys sydämessään. He voivat jopa rukoilla Herraa siunaamaan synnissä elämistään. He pettävät itseään. Jumala ei koskaan hyväksy syntiä ihmisen elämässä.

Jotkut ovat vilpittömästi rukoilevinaan itselleen kaikkea ylimääräistä aineellista hyvää, mutta väärässä tarkoituksessa. He käyttäisivät saamansa omissa mielihaluissaan.

Näistä vain itseään ja rahaa rakastavista ihmisistä Paavali varoittaa: ”He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa. He ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman. Karta sellaisia!” (2 Tim 3: 4,5)

Timoteus saa myös erityisen varoituksen välttää ’epäpyhiä ja tyhjänpäiväisiä puheita’ sekä pysyä erossa ’typeristä ja asiattomista väittelyistä’. Hänen pitää vain lempeästi ojentaa vastustelevia. Ehkäpä Jumala antaa heidän mielensä muuttua.

Herra, auta meitäkin välttämään epäpyhiä puheita ja typeriä, asiattomia väittelyitä!

Auta pysymään erossa vääristä asioista! Kokonaan! Ainoastaan jättämään ne rukouksessa Sinulle!

Herra, auta meitä rakentumaan uskossa ja rakkaudessa niiden kanssa, jotka vilpittömin sydämin etsivät Sinua!

Teksti: Veli Johannes