Yhteinen usko lämmitti syyssateessa

image

Lähdimme viikonlopuksi Kemiin TV7-tapahtumiin kauniissa aurinkoisessa säässä. Ilma oli lämmin ja kesäinen. Odottelimme kentällä lentoa, jota ei alkanut kuulua. Viimein taululle ilmestyi tieto, että kone oli rikki ja pääsemme lähtemään, kun saadaan korvaava kone. No, Kemin torilla ihmiset odottelivat meitä, mutta ilmoittelimme sinne, että tullaan, kun lento järjestyy.

Ilma Kemissä oli kovin tuulinen ja kylmä. Kun viimein saavuimme torille, oli suurin osa ihmisistä poistunut. Kylmässä ja tuulisessa säässä ei ole kiva odotella. Minä menin suoraan hotelliin. Martti meni torille tapaamaan järjestäjiä, jotka odottelivat meitä. Iltatilaisuuteen menimme Keminmaahan ja siellä oli kokoustila melkein täynnä. Evankelista Arvo Silventoinen oli myös kanssamme Kemissä. Arvo kuuluu Ristin Tuen hallitukseen ja on vastuussa TV7 Uutiset -lehden valtakunnallisesta jakelusta. Illan päätteeksi taas rukoilimme halukkaiden puolesta. Väsyneinä mutta onnellisina painuimme pehkuihin Scandic-hotellin muhkeaan sänkyyn. Sunnuntaiaamuna menimme puhumaan helluntaiseurakuntaan ja sieltä jatkoimme lounaan jälkeen lentoasemalle ja kotiin. Kun tulimme Vantaan lentoasemalle, kylmä ilma löi vastaan ja sade piiskasi tuulen mukana tervetulotoivotuksen. Nytkö kesän lämpö meni? Haikeana ajoimme Lohjansaareen, jossa myös satoi.

Katselin tilaisuuteen kokoontuneita ihmisiä, jotka olivat uskovia ja vanhemman puoleisia. He ovat TV7:n katsojia ja ihania ystäviä, jotka iloitsevat kristillisestä tv-kanavasta. Meidän Jeesukseen uskovien on pidettävä uskon tuli palamassa. Rukouksemme kannattelevat maatamme ja nuoria sukupolvia. Jumala kehottaa meitä uskomaan ja rukoilemaan. Mikäli uskovat eivät käy seurakunnassaan ja ole yhteydessä muihin uskoviin, hiipuu usko, eikä yksinäinen puu pala. Rakennumme yhteisestä uskosta ja iloitsemme yhteisestä Jeesuksesta, joka ristillä vuodatti verensä ja sovitti syntimme. Hänen haavojensa kautta olemme parannetut. Mikä ihana sovitus ja parannus, josta yhdessä voimme iloita ja kiittää Jumalaa! Hän antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka Häneen uskoo, joudu kadotukseen.

Tapasimme tilaisuudessa vanhemman herran, joka tuli kanssamme lounaalle. Hän kertoi, että oli kerran uskomattoman miehen kanssa kalassa. Siellä heidän eteensä muodostui näky kultaisesta kaupungista. Näky täytti koko aavan meren. Se oli kirkas, kaunis ja kultainen, eri jalokivien koristeltu loistava kaupunki. He olivat molemmat katselleet näkyä ja olleet tietenkin ihmeissään ja peloissaan. Miten etuoikeutettua saada katsella kultaista kaupunkia, joka kerran tulee laskeutumaan maan päälle ja jossa me Jeesukseen uskovat saamme asua yhdessä Jeesuksen kanssa! ”Oi, jos sinne minäkin murheen maasta pääsisin.” Jumala näyttää joillekin tällaisia näkyjä, jotta niistä kerrottaisiin ja ne vahvistaisivat meitä kaikkia. Mukana näkyä katselemassa oli tuo ei-uskova mies, joten tämä ei ollut vain uskovan unelmaa vaan selkeä näky, jonka molemmat kalassa olleet näkivät. Viesti on kaikille: kilvoitelkaa, olemme matkalla kohti kultaista kotia.

Arvo puhui kolmesta tärkeästä asiasta: 1) Heti aamulla kun heräät rukoile Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. 2) Asu Kiitoskadulla äläkä Nurinakadulla. 3) Ajattele Jeesusta 99 %. Puhu Hänelle, kiitä Häntä, ajattele Jeesusta. Minusta nämä olivat hyviä ohjeita jokaiselle. Katselin Marttia, kun hän julisti voimallisesti sanomaa Jeesuksesta. Näin Jumala otti korkeassa asemassa olevan miehen ja laittoi mahdottomaan tehtävään perustamaan Suomeen kristillistä tv-kanavaa. En sitä olisi koskaan uskonut, mutta tässä sitä ollaan. Herra meitä auttakoon, ja kyllä Hän on auttanutkin.

Monien tuntema Herran vilpitön palvelija Kemin Jokke oli järjestänyt nämä tapahtumat Kemissä ja Keminmaalla, jonne hän meidät kutsui. Mukana olivat tietenkin seurakuntien johtajat ja Uusi laulu kadulta -musiikkiryhmä. Tilaisuudet, joihin menemme vieraaksi, olivat yhteiskristillisiä, ja kokouspaikat löytyivät paikallisista seurakunnista.

Pekka Simojoen laulu sopii hyvin tähän loppuun: ”Jos nyt Jeesus uskon liekin sytyttänyt sinuun on, Häntä seuraa tie minne viekin. Et ole yksin, et turvaton. Herran liekin anna palaa. Anna kasvaa rakkauden, kunnes tuli valtaa alaa ja valo saapuu luo jokaisen.”

 

Mirja