Vapahtajan syntymäpäivä on ovella

image

On joulunalusviikko. Mietin, olenko muistanut kaikkia niitä, joita tulisi muistaa. Huomaan, että monta ystävää on jäänyt taas ilman joulutervehdystä. On ollut niin kiireistä, voimat ja muisti eivät riitä kaikkeen. On vaan oltava armollinen itselleen. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu rajallisuuteeni.

Joulu teettää työtä: on siivottava, ostettava lahjoja, lähetettävä kortteja, leivottava ja niin edelleen. Kuitenkin on kysymys Jeesuksen syntymästä eläinten suojaan, talliin Beetlehemissä. Ei siis ollut siistiä huonetta, valkoisia lakanoita, valmiiksi paistettua kinkkua ja laatikoita. Oli mahdollisimman yksinkertaista ja varmaan myös epäsiistiä. Maan ja taivaan kuningas tuli alas maailmaan köyhän perheen pojaksi. Jumala olisi voinut valita toisinkin. Jeesus olisi voinut syntyä esimerkiksi virkamiesperheeseen, jolla olisi ollut kohtuullisen hyvät olot ja varallisuutta. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan Jeesus syntyi Marialle esikoisena. Maria ei ollut edes naimisissa ja oli siksi raskautensa vuoksi hyljeksitty aikalaistensa keskuudessa. Pyhä Henki varjosi Marian, ja se, joka syntyi, on herrain Herra ja kuningasten Kuningas. Näin Jumala oli kaiken suunnitellut pyhässä viisaudessaan. Joosefin ja Marian koti Nasaretissa oli varmaan hyvä paikka Jeesuksen varttua tehtäväänsä.

Miten me olemmekaan menneet kauaksi Beetlehemin seimen ääreltä. Kuka haluaa polvistua Jeesus-lapsen seimen ääreen niin kuin paimenet, jotka kiiruhtivat katsomaan seimen lasta? He polvistuivat kunnioituksesta kovinkaan syvällisesti ymmärtämättä, mistä oikein oli kysymys. Seimeltä alkoi tie, jota Jeesus kulki kohti ristiä ja hautaa. Mikään ei kuitenkaan pidättänyt Jeesustanousemasta ylös ja istumasta Isän Jumalan oikealle puolelle. Jeesus kuolemansa kautta pelasti ne, jotka Häneen uskovat. Hän polki rikki käärmeen pään.

Valmistelin jouluisen iltapäivän viettoa, johon kokoontui koko henkilökunta Taevas TV7:n työntekijöitä myöten. Pidimme yhteiskokouksen ja sen jälkeen oli Kyllikki Malkin keittämän riisipuuron vuoro. Lauloimme joululauluja Hannu Grönroosin johdattamana ja yllätyksenä äänimiehet esiintyivät Tiernapoikina. Oli siinä naurua ja iloa. Pojat olivat myllänneet Lasten Taivaan lavastevarastoa ja asut olivat sen mukaiset. Luettiin myös jouluevankeliumi ja rukouksin jätimme itsemme ja työmme Jumalan siunaukseen ja johdatukseen.

Jeesus tuli tuomaan Jumalan valtakunnan sydämeemme. Tämä valtakunta on iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä. Hän ei esittänyt vaatimuksia, ei koulutusta, ei oppiarvoja. Jokainen ihminen on arvokas ja rakastettu.

Teimme eilen Martin ja Mirjan matkassa -ohjelman, joka tulee ulos joulupäivän iltana. Halusin uudenlaisen lavastuksen ohjelmaamme ja niinpä pyysin Sonjaan rakentamaan 10-studioon suunnittelemani lavasteet. Sonja tietää puolesta sanasta, mitä minä tarkoitan, ja voin luotaa häneen täysin näissä asioissa. Minun olikin oikein hyvä tehdä ohjelma uusissa lavasteissa. Teimme myös ensimmäisen Martin ja Mirjan matkassa -ohjelman venäjänkieliselle Nebesa TV7 -kanavalle. Pastori Andrei Hinkonen oli tulkkina. Tuotantopäällikkö Markku Kuparinen ohjasi ohjelman ja hän sanoi, että Isä varmasti iloitsee ohjelman teosta ja TV7 Nebesa -kanavasta.

Vähitellen laskeudun joulun rauhaan. Haluan polvistua seimen äärelle, eläinten talliin, kunnioittamaan Jeesus-lapsen syntymää. Haluan polvistua ristin juurelle tekemään parannusta synneistäni. Haluan kiiruhtaa Jeesuksen haudalle ja todeta, että hauta on tyhjä: Jeesus on noussut ylös, minun Herrani ja Vapahtajani.

Tänä jouluna Jeesuksen seimen äärellä on myös ylösnousemuksen ilo.

Hyvää syntymäpäivää Jeesus!

 

Mirja

503870d3-094a-4531-88f6-fb89976f56df