Shalom-rauhaa hiljaisuuden keskeltä

image

Shalom-rauhaa haluan toivottaa jokaiselle näin TV7:n uuden työkauden alkaessa. Jumala on hyvä, armollinen ja laupias ja antaa aurinkonsa paistaa niin hyville kuin pahoille. Aurinko on totisesti paistanutkin tänä kesänä. Olen nauttinut suunnattomasti lämmöstä, joka ympäröi joka puolelta aamusta iltaan.

Olemme viettäneet kesän Lohjanjärven rannalla. Aurinko on lämmittänyt uimaveden ja järvessä on ollut suloista uida. Pieni virvoittava tuulenhenkäys on virkistänyt, kun olen istuskellut terassilla ja seuraillut lintujen ruokailua talipallotelineellä. Erikoisen suloisia ovat pienet linnunpoikaset, jotka tomerasti yrittävät saada osansa isojen lintujen rinnalla. Kesäaika on ollut hyvin leppoisaa ja hoitavaa aikaa. Olemme tarkoituksella rauhoittaneet lomaviikkomme ja pysytelleet suurin piirtein paikoillamme. Toki on hoidettava joitakin asioita ja tehtävä tarpeelliset työhön liittyvät tehtävät loma-aikanakin. Hiljaisuudessa ja levossa oleminen on kuitenkin kallisarvoinen mahdollisuus uuden löytämiseen ja vahvistumiseen. Silloin voi kiinnittyä erityisesti Jeesukseen ja Hänen äänensä kuuntelemiseen.

Yhden seurakuntavierailun teimme Martinkirkkoon Ilpoisten piirin kutsusta. Se oli kyllä enemmän meitä hoitava ja virkistävä ilta kuin mitä me pystyimme ehkä muille jakamaan. Olimme vielä jonkin verran väsyneet todella raskaista koettelemuksista kevään ja alkukesän aikana. On kuitenkin muistettava, että Jumala on suurempi kuin sydämemme. Silloin kun lepäämme lyötynä Jumalan kämmenellä, vapisten ja peloissamme, Jumalan rakkaus ja rauhoittavat sanat saavat vähitellen pelon poistumaan, ja paha mieli haihtuu. Uusi luottamus herää hiljalleen, sillä kaikki vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat.

Me rakastamme Jumalaa ja teemme sen työn, mihin hän on meitä kutsunut ja mihin hän meitä tarvitsee. On ollut mielenkiintoista huomata, kuinka Jumala toimii. Meille on tullut yhteydenottoja, jossa asioista tietämättömät ihmiset ovat ottaneet yhteyttä ja välittäneet meille Jumalan antamaa viestiä. Jeesuksen henki on profetian henki, sanotaan Raamatussa. Päällimmäiseksi nousee kiitos. Kiitollisuus värittää kirkkailla väreillä elämän kaaren. Ei ole mustavalkoista vaan kirkkaita värejä ja pastellisia sävyjä. Vain heikkoja tummia viivoja siellä täällä kirkastamaan värikylläisiä kaaria. Mieleen nousee kiitosvirsi: ”On ihanata ylistää sinua, Jumalamme, ja laulain kiittää armoas, hyvyyttäs kohdallamme. Sä kuljit aina kanssamme, veit taisteluissa voitolle ja olit auttajamme.”

Monien virsien sanat nousevat kuin rukouksena mieleeni. Vanhoissa virsissä on ihmeellinen rauhoittava vaikutus. Virsien sanat ovat hyvin ajankohtaisia ja ne keskittyvät olennaiseen: Jeesuksen ristin sanomaan, sen vapauttavaan ja pelastavaan voimaan. Kiitollisuuteen, siunaamiseen ja kristityn vaelluksen kuvaukseen täällä maailmassa, jossa pahuus vallitsee. Lapsuudessa opitut laulut, joita äidin ja isän kanssa lauloimme, ovat jääneet mieleen ja muistiin.

Loman viimeisenä viikonloppuna kävimme ystäviemme luona Sastamalassa ja Lokalahdessa. Turussa olimme yötä siinä välissä. Hiljaiselon jälkeen Turun iltaelämää oli mielenkiintoista katsella, kun kuljimme rantakatua etsien ruokapaikkaa. Ihmisiä oli paljon liikkeellä ja jokilaivoista soi musiikki, joka sekoittui liikenteen hälinään. Ystävien kanssa vietetty yhdessäolo tuo iloa ja vahvistusta. Saamme näin rakentua yhteisestä uskosta Jeesukseen. Useiden ystäviemme kanssa yhteydenpito on jäänyt vähiin, ja näemme harvoin pitkien etäisyyksien takia. Mutta kun tavataan, ollaan kuin ei välimatkaa edelliseen tapaamiseen olisi ollutkaan, niin on yhteys säilynyt. Taivaan Isän lapsilla on yhdessä mukava jutella, kiittää ja rukoilla.

”Tule kanssani Herra Jeesus, tule, siunaa päivän työ.
Tule illoin ja aamuin varhain, tule vielä, kun joutuu yö.
Tule vielä, kun joutuu yö.

Tule askele askeleelta minun kanssani kulkemaan.
Sua ilman en saata olla, pysy luonani ainiaan.
Pysy luonani ainiaan.”

 

Mirja