Lasten on saatava kuulla rakastavasta Jeesuksesta

image

Matkasimme menneellä viikolla Tallinnan toimistolle, jossa Martti ja Päivi Pitko tekivät ohjelman Taevas TV7 -kanavalle. On aina mukava käydä Tallinnan toimistolla ja todeta, kuinka uskonvaraisesti siellä toimitaan. Suomen ja Viron toimistojen läheinen yhteistyö on siunaus molemmille maille. Niin Suomessa kuin Virossa lapsille suunnattu evankeliointi on tärkeä asia ja kanavan toiminnassa otetaan lastenohjelmien tuotanto huomioon. Tallinnan studiolla on kuvattu lasten laulukilpailu, joka on vetänyt katsojia laajasti kanavan ääreen. Lasten maailmankuva muodostuu pienistä palasista. Saadut kokemukset ja palautteet muovaavat lapsen identiteettiä, johon media tuo oman lisänsä. Tämä lisä ei ole aina myönteistä. Median kautta avautuu lasten elämään paljon ennenaikaisia, aikuisille tarkoitettuja asioita. Vanhempien tehtävä on suojella ja varjella lastensa kasvua. Vastuu on myös medialla, joka on tämän päivän lasten elämässä vahvasti läsnä.

Kuulun näihin suuriin ikäluokkiin, joiden isät olivat sodan käyneitä miehiä. Jokainen oli jotenkin rampautunut, joko henkisesti tai fyysisesti. Monen kohdalla voi sanoa, että lapsuus oli isätön. Suomalaisilla oli ja on vahvat kristilliset arvot, ja silloin kun oli raskas sodan aika takana, ymmärrettiin, että ilman Jumalan varjelusta emme olisi itsenäinen Suomi. Lapsille kerrottiin, jos ei kotona niin koulussa Jumalasta ja Jeesuksesta. Jumala, joka on kaikkien Isä, tuli turvaksi ja lohduksi monille isättömille. Pohja elämään ja suunta oikeaan on tärkeä tietää, ja se tuli ikäluokalleni hyvin selväksi silloisessa kristillisessä kasvatuksessa. Voisi sanoa, että melkein jokainen oli saanut tietoa aikuistuttuaan, mikä on elämän ja kuoleman tie. Hyvin monet ikäisistäni, ovat käyneet myös pyhäkoulun. Tämän ajan lapsilla ei ole sitä mahdollisuutta. On vaikeaa valita, jos ei tiedä vaihtoehtoja mistä valita.

Olen huolestunut monien muiden tavoin lapsiimme kohdistuvasta täysin ateistisesta opetuksesta, jota kouluissamme ja päiväkodeissamme nyt noudatetaan. Olen toiminut aiemmin päiväkotien johtajana. Päiväkodeissani oli toimintasuunnitelman luonnollisena osana lasten kristillinen kasvatus. Laulujen ja leikkien avulla kerrottiin lapsille rakastavasta Taivaan Isästä, joka ei hylkää eikä jätä. Lapsille ei muodostu enää sitä turvallista arvopohjaa, joka kantaa läpi vaikeuksien ja ohjaa elämässä eteen tulevia ratkaisuja. Vanhemmilla onkin nyt suuri vastuu lastensa kristillisestä kasvatuksesta. Jeesus sanoi, ettei saa estää lapsia tulemasta Hänen luokseen, ja sitä juuri tämän päivän yhteiskunta tekee. Monet uskovat vanhemmat haluavatkin laittaa lapsensa kristilliseen kouluun esimerkiksi Suurhelsingin kristilliseen kouluun. Tämä koulu ja kaikki kristilliset koulut tarvitsevat meidän uskovien rukousta ja taloudellista tukea. Lapset ovat kansakuntamme suurin pääoma.

Ajaessani Siuntion läpi koululaiset olivat juuri päässeet koulusta. Usealla oli kännykkä kädessä tai korvalla. Tuli mieleeni oma koulutieni, joka oli yleensä metsätie. Matkaa oli useita kilometrejä, eikä silloin ollut koulukyytejä. Välillä menin koulusta suoraan kaverille. Jos olisi ollut kännykkä, olisin voinut ilmoittaa äidille koulumatkan venymisestä. Usein oli jo hämärää, kun kuljin kaverilta kotiin, ja pelotti kulkea metsätietä. Silloin aloin laulaa Jeesus-lauluja kovalla äänellä. Laulut antoivat turvallisuuden tunteen ja rohkeutta. Tiesin, että enkeli varjelee matkaani. Toivoisin, että jokainen lapsi saisi tietää, kuinka suuri ja rakastava Jumala on. Hän varjelee pimeälläkin tiellä. Niin moni lapsi ja aikuinen pelkää, eikä heillä ole mitään tietoa siitä, mihin voisi turvata.

Suuri perheemme oli luonamme ja kävimme yhdessä pelaamassa minigolfia. Oli hauska seurata, kuinka tomerasti vähän omin säännöin pienimmät 5-vuotiaat kaksoset pelasivat aikuisten mukana. Isommat lapsenlapset ottivat tarkasti mallia aikuisilta. Toivon, että Jumalaan uskomisen ja turvautumisen malli iskostuisi heidän elämäänsä ja saisimme viestittää heille, kuinka suuren rakkauden olemme Jeesuksessa saaneet elämäämme. Hänessä meillä on todellinen tasa-arvo.

Olen lukenut joka aamu 5. Mooseksen kirjan lukua 28. Siinä on ihana siunauksen lupaus, jos vain kuljemme Jumalan johdatuksessa ja rakennamme elämämme Hänen sanansa perustalle. Tänä päivänä on hienoa saada julistaa evankeliumia. Kertoa siitä, kuinka Jeesuksessa meillä on tämä päivä, tulevat päivät ja myös iankaikkisuus. Tietoisuus siitä, että saamme olla elämän puolella. Jumala loi ihmisen ja puhalsi häneen elämän hengen, näin ihminen luotiin iankaikkisuutta varten, ei kuolemaa varten. Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeessä:

Nyt ei siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa, sillä elämän Hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista” (Room. 8: 1,2).

 

Mirja