Kristus on aamutähti, toivon tuoja

image

Sade piiskaa ikkunoita ja katselen vesipurojen syntymistä pihatielle. Kotimme on lähellä meren rantaa, ja mieleeni tulevat avaruustutkijoiden varoitukset suuresta hyökyaallosta, joka syntyisi, jos suuri meteoriitti putoaisi valtamereen. Asuntomme olisi pian veden saartama, jos sellainen katastrofi tapahtuisi. Hyökyaallot, tuuli ja sade ovat nyt todellisuutta Karibianmeren saarilla ja Yhdysvaltojen rannikolla. Rukoukseni ovat kaikkien niiden luona, jotka ovat saaneet kokea myrskyn tuhot ja saavat vielä kokea.

Katsoin Christian World News -ohjelmaa. Siinä kerrottiin monista kristityistä, jotka ovat olleet auttamassa myrskyn saartamia turvaan oman henkensä uhalla. He ovat lähteneet omilla veneillään auttamaan, useat heistä kaukaakin, sillä Kristuksen rakkaus saa aikaan halun auttaa. Vaikka nämä myrskyn aiheuttamat katastrofit ovat meistä kaukana, ovat ne Jumalan vakavaa puhetta koko maailmalle. Jumala kutsuu ja vetää puoleensa hyvyydellään, mutta jos hylkäämme rakastavan Isän kutsun, on vastassa Jumalan ankaruus ja synnin ikävät seuraukset. Vaikeuksienkin kautta Jumala kutsuu luokseen. Kääntykää ja tehkää parannus, on sanoma tämän päivän ihmiskunnalle, niin kuin se oli Jeesuksen ajan ihmisille.

Martti lähti perjantaina kahden Nebesa TV7 -kanavan työntekijän kanssa Ukrainan Poltavaan tutustumaan sinne valmistuneeseen dubbausstudioomme, jossa emme ole vielä käyneet. (Kuvassa Martti on Ukrainan toimistosta vastaavan Anna Franchukin kanssa.) Minun piti lähteä mukaan, mutta omien töitteni vuoksi en voinut lähteä. Menen toisella kertaa, jos Jumala suo. Tärkeintä on, että Martti menee siunaamaan uuden studion ja näkee, miten siellä toimitaan. Parin viikon päästä myös Israel News –uutislähetyksen pitäisi alkaa Nebesa TV7:llä venäjäksi dubattuna. Se on suuri asia ja melkoinen loikka taas sillä saralla eteenpäin. Martti soitti Poltavasta ja oli hyvin iloinen siitä työstä, mitä studiollamme on tehty ja tehdään. Hän myös kertoi, että siellä työntekijät rakastavat Jeesusta ja se näkyy kaikessa. Siellä rukoillaan ja uskotaan Jumalaan. Mahtava kuulla!

Mietin, kuinka mekin vain menimme Poltavaan. Siunaamme työssämme Ukrainaa ja siellä seurakunnat rukoilevat puolestamme. Tukijoiden rahat eivät totisesti mene epämääräiseen toimintaan vaan näkyvään työhön, Jumalan valtakunnan evankeliumin levittämiseen kaikkialle maailmaan. On hienoa saada olla siinä mukana omalta osaltaan.

Sain lääkäriltä lähetteen sydämen ultraäänitutkimukseen, koska hän oli epäillyt sydämessäni pientä sivuääntä. Jorvin sairaalassa sydämeni tutkittiin, mutta sivuääniä ei kuulunut eikä mitään muutakaan vikaa löytynyt. Suuri kiitos Jumalalle! Niin kauan työtä teen, kun tätä pientä juoksutyttöä Taivaan Isä tarvitsee asioitaan toimittamaan.

Katselen ensi viikon kalenteria. Monenlaista tapahtumaa ja kokousta on siihen merkitty. Torstaina olemme Imatralla TV7-illassa ja viikonloppuna saapuu Jerusalemin toimituksen päällikkö, uutisankkuri Jonathan Hessen Suomen toimistolle. Kanavaperheen jäsenet haluavat välillä tavata toisiaan ja keskustella yhteisestä työstä Jumalan valtakunnan edistämiseksi. Israel ja erikoisesti Jerusalem ovat maailmanpoliittisesti keskeisessä asemassa ja sieltä tulevat uutiset erittäin tärkeitä. Emme oikein osaa edes ajatella, miten historiallisesti merkittävää aikaa elämme. Raamattu kehottaa Jumalan omia seuraamaan ajan merkkejä.

Heräsin eräänä aamuna lauluun, joka soi sisimmässäni: ”Öiset varjot hiljaa väistyy, aamutähti loistelee. Aurinko jo kohta nousee, ikipäivänä valkenee. Herra saapuu, Herra saapuu, päättyy taistelut jo maiset. Herra saapuu, Herra saapuu alkaa aika iäinen.” Tämän laulun olen joskus kuullut, mutta en muista edes milloin viimeksi. Kuitenkin se soi sisimmässäni kirkkaasti. Kuva aamutähdestä on profeetallinen kuva Jumalan omista aikojen lopulla. Toisen Pietarin kirjeen jakeessa 1:19 sanotaan: ”Niin on nyt meille profeetallinen sana entistä lujempi, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niin kuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti syttyy teidän sydämissänne.”

Jeesus on kirkas aamutähti. Kun katsomme Häneen, heijastamme Kristus-valoa. Valoa tarvitaan, kun maailmassa on niin pimeää. Rukoillaan, että Kristuksen todellisen läsnäolon aamutähti voisi loistaa hänen omiensa sydämissä lisääntyvässä määrin.

Mirja