Kotitietä on turvallista kulkea

image

Tulimme kotiin pitkältä matkalta. Olimme Nivalassa, jossa paikalliset seurakunnat olivat järjestäneet TV7-päivän. Ajoimme ensin seitsemän tuntia Kokkolaan, jossa olimme yötä. Sieltä matkasimme Nivalaan ja illalla palasimme Kokkolaan, josta seuraavana päivänä taas ajoimme seitsemän tunnin matkan kotiin.

Meidät otettiin Nivalassa sydämellisesti vastaan. Saimme osaksemme vieraanvaraisuutta ja meidät kohdattiin rakastavasti. Usko Jeesukseen yhdistää ihmeellisellä tavalla täysin vieraita ihmisiä. Oli rohkaisevaa taas nähdä Jeesukseen uskovia ja Hänen paluutaan odottavia Taivaan tien kulkijoita. Kannustimme toisiamme ja jaoimme kokemuksia yhteiseltä matkaltamme. Suomen kansa on eräässä mielessä orpo kansa. Kuitenkin sille on varattu Isän Jumalan huolenpito ja rakkaus. Vastaanottamalla henkilökohtaisesti tämän rakkauden liitymme Jumalan perheeseen ja meistä tulee suuresti rakastettuja. Kun valitsemme lähteä seuraamaan Jeesusta, alamme kulkea taivaallista kotitietä.

Kotiin on aina hyvä tulla. Huomasin taas pitkän ajomatkan jälkeen, kuinka koti onkaan ihana paikka. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä lähempänä on taivaallista kotia ja sitä useammin tulee pohdittua, milloin olen perillä kotona lopullisesti. Jeesus sanoi menevänsä valmistamaan meille sijaa eli omaa paikkaa jokaiselle. On kuitenkin niin paljon ihmisiä, jotka eivät löydä kotitietä eivätkä tiedä, että sellainen on olemassa.

On myös niitä, jotka jättävät kotimatkan taittamisen kesken. He eivät jaksa tai halua kulkea kaitaa tietä. Leveä tie maailman menon keskellä on paljon houkuttelevampi ja näyttää helpommalta kulkea, mutta se on turmion tie, joka vie kadotukseen. Meille vanhemmille on raskasta katsoa, kuinka rakkaat lapsemme, jotka olivat pienenä niin ihanasti uskossa Jeesukseen, ovat luisuneet maailman teille. Esirukoukset lasten ja heidän perheidensä puolesta ovat rukouspalveluksessakin niitä päällimmäisiä pyyntöjä. Kylvetty uskon siemen kuitenkin itää lastemme ja omaistemme sydämessä. Esirukousten voimasta siemen pysyy sydämessä eikä paholainen saa sitä ryöstettyä pois. Siemen itää ja kasvaa aikanaan, mutta kasvua on vaalittava rakkaudessa, ei pelotteluilla ja vaatimuksilla.

Joskus ajattelen, että Jumalalla on pitkä naru niin kuin koiran kuljetusnaru, joka antaa myöten niin, että koira voi kulkea pitkällekin. Kuitenkin vaaran kohdatessa tai välimatkan kasvaessa liian suureksi koiran omistaja vetää koiran narusta luokseen turvaan. Niin tekee myös Isämme, joka vetää Hänelle rukouksin kannetut läheisemme luokseen. Jumalalla on omat ”narunsa” jokaista varten.

Ajoimme menomatkalla Kokkolaan Tampereen ja Seinäjoen kautta. Takaisin tulimme rantatietä pitkin. Mennessä tie oli tuttu, koska niin usein olemme ajelleet Seinäjoelta Ylistaroon, jossa oli Martin lapsuudenkoti. Rantatie taas oli vieraampi, ajoittain aivan vieras. Oli tarkkaan seurattava tienviittoja, jotta osaisimme kääntyä oikealle tielle, joka johtaisi meidät perille. Lähellä kotia meitä oli vastassa valtavan kaunis ja puhdaslinjainen sateenkaari. Ajoimme sateenkaaren läpi kotiin. En muista, että olisin niin täydellistä sateenkaarta aiemmin nähnyt. Se oli hieno paluu evankeliuminjulistusmatkalta. Sateenkaariportti muistutti minua myös siitä, kun viimein pääsemme kotiin Jumalan luo. Käymme helmiportista sisälle kultakaupunkiin. Matka on takana, vaikeudet ovat unohtuneet ja Jeesus on toivottamassa meidät tervetulleeksi.

Maallisen taivasmatkan tienviitat ja matkaohjeet löydämme Raamatusta. Usein joudumme uusiin ja ennalta arvaamattomiin tilanteisiin elämässämme. Silloin on pysähdyttävä ja tutkittava Jumalan sanasta, minne ja miten tulee kulkea. On rukoiltava Pyhää Henkeä oppaaksi ja neuvonantajaksi. Monta kertaa olen ollut pihalla ja eksyksissä. Ei minkäänlaista tietoa, missä mennään. Korpitiellä olen oppinut luottamaan Taivaan Isän johdatukseen ja Pyhä Henki on tullut rakkaaksi ja elintärkeäksi neuvonantajaksi. Kuinka ihmeellinen neuvonantaja Hän onkaan!

Ei ole tärkeää, kuinka pitkä elämämme matka on. Tärkeää on se, että pääsemme perille kotiin, jossa Jeesus meitä odottaa. Pyhä Henki johtakoon sinua kulkemaan elämän tietä Taivaan kotiin.

Siunaten

Mirja

 

503870d3-094a-4531-88f6-fb89976f56df