Lahjoita

Valitse summa:

Lahjoita soittamalla!

0600 10177 (11,93 € + pvm)
Ohje: Kuuntele viesti, jotta lahjoitus tapahtuu.

Uudestisyntyneen uusi asema Kristuksessa

Uudestisyntyneen ihmisen kaksijakoisuus.

Viidennessä jaksossa havainnollistamme 3D-animaation avulla uudestisyntyneen ihmisen kolminaisuuden kaksijakoista rakennetta ja asemaa. Sentähden me emme lannistu, vaan vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, niin sisällinen kuitenkin päivä päivältä uudistuu, 2Kor.4:16. Uudestisyntyminen jakaa ihmisen kolminaisuuden kahtia: ulkoiseksi ihmiseksi, jota Raamattu kutsuu lihaksi ja sisäiseksi ihmiseksi, jota Raamattu kutsuu hengeksi. Liha, vanha ihmisemme, on siis kolminaisuus, niin kuin henkikin, joka on uusi, sisäinen, Kristuksen kanssa yhdistynyt ihminen. Oletko huomannut, että Paavali puhui itsessään asuvasta synnistä, kuin vieraasta persoonasta, joka ei ole enää hänen todellinen identiteettinsä? Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu, Rm.6:20. Antiikin kreikkalaiset pitivät aikoinaan ihmisruumista saastaisena ja maallisena. Sielu ja henki olivat heidän mielestään korkeampia ja jumalallisempia. Seurakunta omaksui jossain vaiheessa tämän kreikkalaisen käsityksen ja alkoi opettamaan ihmisen yhden osan, hengen uudestisyntymisestä. Juutalaiset ovat kuitenkin aina pitäneet ihmistä kolminaisuutena, jonka eri osia; henkeä, sielua ja ruumista ei voi erottaa toisistaan. Tämän vuoksi ihmisen uudestisyntymän yhteydessä hänen sisällensä syntyy uusi ihminen, kolminaisuus, ei vain uudestisyntynyt henki.

Luvassa vielä seuraavat jaksot:

6.Uudestisyntyneen päivittäinen tila Kristuksessa
7.Seitsemän vapautumisrukousta
8.Seitsemän vapautumisrukousta

Vapauttava uudestisyntyminen

Markku Veilon sydämessä pitkään kytenyt ajatus ihmisen uudestisyntymiseen johtavan prosessin esittämisestä visuaalisesti muuttuu lopultakin konkretiaksi uudessa 3D-animaatiotekniikkaa hyväkseen käyttävässä kahdeksanosaisessa opetussarjassa.

Veilo käsittelee mm. sekä Jumalan ja ihmisen kolminaisuutta että näiden kahden liittymistä toisiinsa. Hän nostaa esiin myös ihmisen kaksijakoisuuden, sisäisen ja ulkoisen ihmisen, hahmottaen katsojille käsityksiä liha ja henki. Opimme, mitä Raamattu sanoo pahoista hengistä ja niiden vaikutuksesta ihmiskuntaan. Opetussarjan kahdessa viimeisessä osassa rukoillaan katsojien vapautumisen puolesta.

  • 928 katselua
  • Ensilähetys: ke 16.5.2012, Taivas TV7
  • Jaksonumero: 5
  • Kesto: 60 min
  • Puhutut kielet:
  • suomi
  • Tekstitykset:
  • viro